De kracht van adem

Dinsdag 16 april  

20.00-21.00u

via ZOOM

 

De ademhaling brengt je in de para-sympatische stand van rust en verwerken. De twee hersenhelften raken op elkaar afgestemd. Je komt meer in het hier-en-nu en je laat al je beslommeringen even achter je.

Elke ademoefening is interessant omdat het bewust worden van je ademhaling je in de para-sympatische stand brengt. Dat is de stand van het zenuwstelsel waar rust is en we kunnen verwerken wat er allemaal op ons is afgekomen. Het gaat gepaard met allerlei fysiologische reacties als een rustigere hartslag en je natuurlijke ademhaling wordt rustiger. Er ontstaat meer ontspanning.

Deze eenvoudige ademoefening brengt je mind tot rust. De ademoefening heeft een actief deel gevolgd door een rustig moment. Het is de Bhastrika ademhaling. Je kan deze oefening te alle tijden en overal doen. Even tussen de werkzaamheden door als je merkt dat je gedachten op hol slaan.

Je kan zitten of staan. Je brengt je armen naast je lichaam, ellebogen gebogen die wijzen naar beneden en handen in een vuist die wijzen omhoog. Dan open je je handen en ademt krachtig in terwijl je je armen omhoog uitstrekt. Op de uitademing adem je krachtig uit. Zowel in- als uitademing doe je door je neus. Deze beweging maak je 15 tot 30 keer. De beweging van je armen werkt als een blaasbals. Neem dan een moment pauze.

Herhaal dit 3x en ben gewaar wat het effect is op je lichaam en geest.

Activiteiten Kalender

16 april 2024
17 april 2024
4 mei 2024
1 juni 2024